اتعودنا في رمضان زي ما في سباق درامي في سباق ايضا في الاعلانات
من حيث الاغاني والفنانين المشاركين او ابداع في الافكار
وهذه بعض الملاحظات من وجهة نظر متواضعه
طبعا فكره الاغنيه المصاحبه للاعلان اللي بتكون ترند للعام لازم الاغنيه تكون بتلمس القلب والعين بتعلق في الودان بالمختصر… بتخاطب الحواس ولكن طبعا في فلتات ولابد من القائمين على الاعلان ان يهتموا بمرحلة جس النبض …..لان المرحله دي ممكن تجعلهم يكتشفوا خطء صغير يتلافوا …. او يبقى المقصد انها تبقى ترند بالكوميك
مثل اعلان شرين من اول مره اتسمع كان في الترند الخاص بالكلمه الرئيسيه بالاغنيه
ونيجي بعدها لاعلان "عملها" …..
عملها على ايه …. على نفسه ….عملها عندنا تجيب معانا حمامات مش ثلاجات وسخنات
وهي نفس غلطه اعلان شرين الكلمه اللي بتجيب معنى مختلف ويقلب
كوميدي بحت والغلطه من وجهة نظري هي انك تعمل من البراند بتاعك مضحكة ولكن لو دا الهدف يبقى براحتك
بالرغم من ان اعلان شرين باقي كلمات الاغنيه واستخدام شخصيات شبهنا يعطي الاعلان البعد الانساني الذي يخاطب الحواس مثلما ذكرنا
نيجي بقى للافكار والابداع المبتكر اللي تشعر معاه ان الاعلان في مجهود وفكر
اعلان جبنه جرين لاند …. ايه السهوله دي … ايه الحوار اللي يخليك مستمتع وفي نفس الوقت بتفكر هما ركبوا الجمل ازاي كدا وطبعا تحيه لممثلين الاعلان ….الحوار بين الزوجين ولا الحوار بين الام وابنها …. بجد فكره تجنن
اعلان الموسم الذي مس كل الحواس يفرحك ويضكك ويبكيك وهو اعلان "موانتن فيو" الابطال فيه هما الناس اللي بيعيشوا ويحلوا المكان وعلى رأي المثل الجنه من غير ناس ما تنداس
وطبعا مع نهاية كل رمضان لازم نطلع بشوية اغاني بتكون حماسيه تقويك على مشاكل حياتك بتدعمك وتساندك في ازماتك وأنت سايق العربيه او انت بتحاول تحسن مودك ودي بتبقى من رمضان لرمضان …. وللحق في اغاني بتكمل معاك وبترجعلها كل فتره … ونتذكر "انا ابن مصر"….."سر السعاده " معاك ومكملين وغيرهم طبعا ….
الحلو قوي لايختلف عليه الناس … واكيد الازواق بتختلف
ولكن وجب تقديم تحيه للفنان وائل الكفوري واغنية في مكان يدخل قلبك … الاغنيه كلامها وموسيقاها فعلا تدخل قلبك
واخيرا هي ازواق
ورمضان كريم
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق